Logo_IG

Czy coaching zespołowy, ma naprawdę sens dla firmy?

Czy coaching zespoowy, ma naprewdę sens dla firmy?

Jeżeli kiedykolwiek zarządzałeś zespołem, nie masz pewnie wątpliwości, że sytuacje spadku motywacji, zaangażowania czy pojawienie się konfliktów między podwładnymi (czy działami) są nieuniknione. Tak samo, jak potrzeba dookreślenia sposobów pracy, przedefiniowania roli zespołu czy przygotowanie ludzi do nadchodzących zmian.

Problem w firmie bardzo często jest jeszcze pogłębiany przez sposób, w jaki manager zabiera się do jego rozwiązywania. Jeżeli pracownicy są sfrustrowania z powodu niejasnych zasad  wynagradzania, braku komunikacji czy działań firmy kłócącymi się  z ich wartościami, zapraszanie ich na wyjazd integracyjny czy wysyłanie na szkolenie mija się z  celem.  Prawdopodobnie  pogorszy jeszcze sytuację…

Jako szef masz wiele narzędzi, które mogą tu być skuteczniejsze, niż najlepsze nawet szkolenie…

Jednym z takich narzędzi jest coaching zespołowy. Korzysta się z niego m.in., kiedy zespół potrzebuje wsparcia w wypadku konfliktów, spadku motywacji albo musi wypracować wspólne zasady pracy, bo zmieniło się otoczenie biznesowe.

W tym procesie prowadzący proces coach i zespół, będzie koncentrował się na organizacji pracy, wykorzystaniem potencjału członków zespołu, relacjami, radzeniem sobie z trudnymi sytuacjami, braniem odpowiedzialności za wynik, lepszą komunikacją  itd

Samo szkolenie zwykle daje możliwość rozwoju konkretnej wiedzy czy kompetencji, której brak wcześniej trener czy firma zdiagnozował. Rzadko albo wcale, pomaga dostrzec  to, co naprawdę w zespole szwankuje i przeszkadza w osiąganiu celów.

Coaching zespołowy to praca nad problemami i wyzwaniami wniesionymi przez zespół. Żeby był skuteczny, konieczne jest spełnienie kilku warunków.

Po stronie zespołu: ważne, by członkowie postrzegali się jako zespół, byli gotowi rozwiązywać problemy przez otwarty dialog, widzieli jakąkolwiek wartość w statusie zespołu i dostrzegali konieczność zmian.

Po stronie firmy i managera: otwartość na projekty wniesione przez zespół i wspieranie procesu zmiany.

Po stronie prowadzącego proces coacha: kompetencje coachingowe i trenerskie np. zrozumienie dynamiki  i fazy rozwoju grupy, norm, struktury zespołu, jawnych i ukrytych celów uczestników,  umiejętność zadawania pytań, zmieniających perspektywę.

Proces coachingu zespołowego to oczywiście praca nie tylko na sali. Ważne wydaje się zbudowanie zaangażowania wszystkich zaangażowanych stron, także managera. Dzieje się to podczas wcześniejszych spotkań, ankiet i wywiadów.

Jest oczywiście wiele barier, które będą zakłócać ten proces. To m.in. Brak zaufania, strach przed konfliktem w zespole, czy unikanie odpowiedzialności za funkcjonowanie samego zespołu.
Dobrze zdiagnozowane wyzwania i procesowe, krok po kroku działanie w coachingu zespołowym przekłada się na sukces, także ostatecznie, finansowy.

I wtedy, inwestycja w coaching zespołowy, ma naprawdę sens dla firmy.

Zaciekawił Cię artykuł?
Masz ciekawe wyzwanie, z którym potrzebujesz pomocy?

Każdy projekt zaczynamy od wspólnego zrozumienia potrzeb, oczekiwań i ustalenia efektu końcowego dla Twojego przedsiębiorstwa.